DESTINASI CIENTA HASIL DARI IMIGINASI KU SENDIRI

Blog ini aku buat semata-mata nak tulis cerita saja. Cerita ini aku yang reka sendiri takde ciplak2 ni. Cerita cinta memang sangat indah tetapi ada yang menyakitkan. Destinasi cienta ini, memang dah lama aku create cuma tak kesampaian nak terbitkan. Jadi sekarang, aku terbitkan di dalam blog sebagai permulaan.

Thursday, October 14, 2010

Destinasi chenta 51

Kalau dulu, kamal begitu senang untuk ara menjalani fisioterapi, kini tidak lagi...Kamal menyuruh jon untuk menghantar ara, bahkan ara diminta tidur di rumah jon, kerna kamal balik lewat ke rumah dan tidak sempat untuk mengambil ara. Hari demi hari, ara makin tertekan dengan sikap suaminya itu.

perkara ini diketahui oleh admie yg kini berada di luar negara, admie tidak tahu kenapa kamal tidak lagi menemani ara menjalani fisioterapi. Admie sendiri tidak tahu, kenapa kamal tergamak buat begitu pada ara. ARa masih tidak dapat lagi berjalan dengan baik.


Suatu hari di rumah kamal.....


jon - Kamal, blh kita bincang sekejap..
kamal - nak bincang ttg apa?
jon - ttg ara...
kamal - ara, knpa dgn dia plk?
jon - kamal, ko rasa betul ke apa yg ko lakukan ini?
kamal - lakukan apa?aku masih suami ara, dan jaga dia...
jon - jaga? ko dah abaikan tanggungjawab ko sbgai suami, kalau dulu ko blh teman dia, uruskan dia,knpa tidak sekarang?
kamal - jon, jangan cuba masuk campur hal rumah tangga aku....
jon - jon, she is my sister ok...aku ada hak sbgai seorg abg....xkn aku nk biarkan adik aku terus terseksa mcm 2....
kamal - terseksa?apa yg menyeksakan....kaki dia 2 mmg da patah, dan sekarang dalam proses untuk sembuh..slh aku ke yg menyebabkan kaki dia mcm 2.....


jon geram dengan kata-kata kasar kamal itu, dia cube untuk tenteramkan diri.....


jon - kamal, ara perlukan ko untuk sembuh..ko perlu beri semangat pada dia kamal....
kamal - jon, berapa lama lagi aku perlu terus memberi semangat jika aku sendiri tidak bersemangat dengan keadaan begini... aku perlukan seorg isteri yang dapat menjaga aku, dan secara tidak langsung aku juga dapat menjaga dia. Dah masuk setahun lebih dah jon, aku cuba kuatkan semangat untuk menerima hakikat ini, tapi aku tak mampu....aku dahagakan cinta, aku inginkan zuriat, tapi apa yang aku dapat sekarang ini??? bukan aku ingin melepaskan tanggungjawab aku sebgai seorg suami, tapi ko sendiri fahamkan apa yang aku maksudkan....
jon - kamal, ko memang tak bersyukur dengan apa yang ko ada sekarang ini....da la, tak guna aku cakap panjang2 lagi..tapi ingat, apa-apa terjadi pada adik aku, aku takkan lepaskan ko jon....


jon terus berlalu begitu sahaja, tak disangka betul kamal sebegitu orangnya....

Dengan tidak sengaja, ara mendengar perbualan mereka berdua, sedih ara mendengar kata-kata kamal itu. Dengan keadaan ara begitu, mmg dia tidak mampu untuk menjaga kamal dan memberikan kasih sayangnya pada kamal, tak mampukan kamal memahami dirinya yang lemah itu.


Suatu hari......


ara - abg....
kamal - ermmmm
ara - abg, knpa abg lyn sy mcm ni?
kamal - layan mcm mana?biasa je kan?
ara - abg tak mcm dulu...abg lain...
kamal - lain apanya awk ni, abg bz kot, mungkin xde masa nk uruskan awk syg.....
ara - abg rasa sy ni menyusahkan abg ker?
kamal - tak dela....(dgn selamber nya)
ara - abg, cuba ckp betul2, apa yang telah sy buat silap pada abg...ckp abg, ara tak tahan hidup dalam keadaan begini.
kamal - tak tahan hidup dalam keadaan begini? awk tahu tak, sy lagi tak tahan!!!!( kamal dengan lantang nya)

ara terkejut....

kamal - kalau dulu mmg abg bahagia dengan awk, tapi tak tahula kenapa makin lama makin lain....tengok la awk sekarang ni, tak mampu untuk lakukan apa-apa...anak pun kita takde....
ara - abg!!!!!! smpai hati abg ckp begitu, bukan slh sy abg kita takde zuriat...
kamal - dah 2, awk nk salah kan abg la...sbb abg ujian dulu menunjukkan abg ada mslh,..ara, doktor hanya beri tahu itu hanya masalah sampingan sahaja...awk 2 yg bermasalah sebenar, sibuk sini, sibuk sana....terlonjak sini, terlonjak sana...
ara - abg, smpai hati abg....
kamal - awk tahu tak kebahagian paling bernilai bagi sebuah rumahtangga adalah anak....tp kita ni bertahun-tahun kahwin seorg pun tak melekat...lagi-lagi keadaan awk mcm ni, mmg xde harapan la....

ara menangis semahu-mahunya....

ara - dah 2, apa yg abg nak ara buat sekarang ini?
kamal - Abg pun mmg xdpt nk teruskan keadaan mcm ni..jadi kita BERCERAI sahaja...
ara - abg!!!!!!!!!!!!!!!!!! abg tahu tak apa abg ckp kan ini....
kamal - yer, abg masih dalam keadaan sedar ini ara...abg nk ceraikan ara dengan talak 1....mungkin kita dapat bertahan sampai sini sahaja....
ara - abg...langsung xde jalan lain ker?ara sygkan abg, ara sygkan rumah tangga ini....(dengan teresak-esak)
kamal - itu ara, tapi bukan abg....maafkan abg, tpi itulah keputusan abg....kita akan selesaikan hal ini dimahkamah besok, malam ni abg tak balik....jaga diri...

kamal berlalu begitu sahaja....dan meninggalkan ara dalam keadaan yang penuh dengan kesedihan. ARa menangis semahu-mahunya....malam itu ara buntu, lalu dia menelifon abgnya jon...

ARa menelifon jon, agar datang kerumah secepat yang mungkin. Sampai sahaja, jon,isterinya dan irah di rumah ara, mereka melihat ara menangis.

Terkejut mereka apabila mendengar apa yang ara ceritakan itu, jon apa lagi mengamuk la dia...terasa sangat geram apabila adiknya diperlakukan begitu. Jon cuba menelifon kamal, tapi tidak dijawab...Malam itu, mereka membawa ara pulang kerumah mereka.

Admie dan izzah masih tidak tahu tentang hal ini. Kerana mereka kini sekeluarga berada di kota london. ADmie meminta izzah menemaninya untuk menguruskan hal syarikat disana. Disebabkan admie terpaksa tinggal lama di Kota london dia membawa izzah dan anaknya kesana. Hampir dua bulan lebih mereka disana...

Akhirnya, kamal menjatuhkan penceraian ke atas ara dengan talak satu. Seluruh ahli keluarga, sanak saudara tahu tentang hal ini, termasuklah admie yang masih berada di luar negara. Kecoh satu malaysia artis terkenal berceria....

Terkejut admie mendengar berita itu dari jon. Dia teringin sangat pulang untuk berjumpa dengan ara, kerna dia pasti keadaan ara tidak menentu sekarang ini. Begitu juga dengan kamal, tidak tahu apa sebab kamal menceraikan ara.

Ara pindah ke rumah baru. Kini ibu dan ayahnya serta irah menemani ara di rumah baru....

Selepas admie mendapat tahu berita dari jon itu, terus berubah wajahnya...admie banyak termenungkan diri. Izzah perasan perubahan pada suaminya itu.

izzah - abg ok?
admie - ermm ok syg...
izzah - abg, teringatkan ara?
admie - ah!! mmmm xdela...(admie teragak-agak)
izzah - abg.....semalam lepas jon ckp pasal hal ini, terus muka abg berubah...abg jangan tipu izzah...
admie - mmm abg cuma terpikir, knpa blh jadi mcm ni...knpa kamal perlu ceraikan ara...
izzah - abg, mungkin mereka ada mslh dalaman yg kita tidak tahu..ermm cmni la, apa kata minggu ni kita balik malaysia...
admie - untuk apa?
izzah - jupa ara dan kamal...syg, tahu abg susah hati, izzah xnk tgk abg dlm keadaan cmni...
admie - zah....
izzah - kita balik eh, gpun bukan jauh...kita da tahu hal sebenar baru lah kita sambung balik keje ni...

terus admie memeluk izzah dengan erat...tenkiu syg....perlahan-lahan air mata izzah mengalir...

smbungan DC 52

No comments:

Post a Comment

~tentang pengarang~

My photo
aku ni tak la jahat sgt,cuma nakal je, biasala 2. aku ni berisi tapi bukan gemuk..alaa comel la.. aku ni org nmpk mcm garang/ganas tp hati aku lembut. Org yg x kenal aku je akan ckp cm2. aku ni suke gelak2, tak suke marah2 org la..syok kalo dpt kwn gan aku
IDEA DAN KARYA ASAL
HAKCIPTA TERPELIHARA.2010.
DON'T COPYCAT
NANTI I SAMAN U!

sahabat